Fullmakt, godman eller förvaltare?

Mamma vill inte skriva på någon fullmakt för hon vill sköta sin ekonomi själv!
Ja, jo det kan man ju förstå men hur hon rent praktiskt ska klara av det kan hon givetvis inte förklara.
Jag pratade med kuratorn på sjukhuset idag för att få hjälp och reda ut det här med ekonomin. Hon förklarade att mamma måste godkänna både en fullmakt och en godman och om hon inte gör det så får vi ansöka om en förvaltare. Både fullmakt och godman kan man när som helst sluta med när mamma blir bättre medans en förvaltare är svårare att "bli av med".
Jag förklarade detta för mamma idag att hon måste skriva på fullmakts papprena så att jag och ingen annan får sköta ekonomin och jag hoppas att det gick igenom dimman. Med tanke på hennes kontrollbehov så förstår jag att det är svårt men även hon inser ju att det är bättre med mig än med någon hon inte känner.

Idag frågade mamma om jag ville åka med henne jorden runt, hon förklarade att morfar har med syrrans tandvård att göra och att vi ska riva husen hemma hos henne efter att vi har städat. Samt att människorna som går förbi hennes fönster inte vinkar (hon är på 4 våning) och att rummet tjuvfilmas.

Kuratorn frågade mig om jag trodde att mamma ville ansöka om hjälp från socialkontoret med att städa hemma hos henne så att hon kan komma dit på permision, hur jag nu ska veta det. Men jag kan ju gissa på att hon inte vill att främmande människor ska städa hemma hos henne.
Hon undrade om vi kunde ordna så mamma bara kunde komma in i köket kanske och jag förklarade att det troligtvis är för smalt för en rullstol och då spelar det ju ändå ingen roll.

Jaja, det känns som om det är en del att klura ut ändå.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0