Energibov och positivt besked

Vårdplaneringsmöte igår.
Startade hemifrån kl 7.15 lämnade barnen, köpte frukost, och var uppe i Borås ca 9.20. Mamma vaknade till, sa hej och somnade om.... Hon fortsatte sen att sova i ca en timme, stor idé att jag skulle komma upp innan mötet :/
Moster kom ca 30min innan mötet då hade mamma precis kommit upp ur sängen och satt i rullstolen.
Mötet avslöjade inte så mycket nytt, hon ska ju flytta till korttidsboende i nästa vecka. Och det påpekade hon från kommunen mycket att det är just en korttids lösning! Men Mamma är ju lite långsam i sin beslutande process om man säger så, så nu ville hon inte ens flytta från sjukhuset. Kan vi vänta med det en månad frågade hon, eller två veckor, en?
Nu mår hon dåligt och får ångest för denna flytten för det är ju något nytt. Men å andra sidan vill hon ju inte vara kvar på sjukhuset heller....
Det visade sig också att det nya boendet var ganska dyrt, nästan 4.300 kr per månad och jag vet faktiskt inte hur mamma ska ha råd med detta och huset och allt annat. Jag hoppas nu att hon kan få bostadstillägg....
Hur som haver så har vi nu ganske bråttom att bestämma vad vi ska göra, ska hon bo kvar, flytta inom Borås, flytta hitåt???

Det positiva beskedet som mamma kom med igår vad att hon ändrat sig och kan tänka sig att flytta hit. Fast från början sa hon att hon inte ska stressa denna gången så hon kan flytta om ett år eller två. För hon ska packa och slänga mm själv!?!? Jag förklarade att det inte var möjligt att vänta så länge utan att vi får fixa en lägenhet till henne så fort som möjligt och sen flytta dit alla saker som hon vill ha (inom rimliga gränser) och resten får en firma ta hand om och sälja och slänga. Ska du sälja mina tavlor då frågade hon? Nej, det var inte det jag sa, du får ta med dig dom sakerna du vill ha sa jag ju.
Sen spårade hon ut och började tjafsa om saker vi redan slängt etc etc. Så sa hon återigen att hon ska bo i huset brevid oss (som inte är till salu och är en oisolerad sommarstuga) Den är för dyr sa jag, om den blir till salu så kommer den kosta över 2 miljoner och det har du inte råd med. Då skulle hon köpa en gammal bondgård längre in i landet fast utan djur. Vem ska sköta det frågade jag? Jag sa ju utan djur svarar mamma. *suck*
Försökte förklara att hon ska vara glad om hon får en lägenhet i markplan med uteplats.

Så nu ska jag sätta upp mamma i diverse bostadsköer till handikappsanpassade lägenheter här, i Åsa, i Borås (ev får hon tyvärr flytta 2 gånger), i Kungsbacka. Jag ska ringa till en mäklare så vi får värderat huset. Och jag vet knappt hur man ska göra så det blir spännande.
Men mamma verkar ha förstått att ingen orkar speciellt mycket mer nu. Vi går ju nästan på knäna liksom och hon vill bara mer och mer.

Jag ringde till tre åt henne igår för att säga upp mobiltelefonerna. Hon har 3 stycken (?!?) Nu visade det sig att hon fick en bra deal om hon förlängde 2 av telefonerna istället för att säga upp dom och ta nya sen. Så vi gjorde det och då fick både hon och syrran nya mobiler. och dom sänkte priset på bredbandet mm mm. Men då klackade ju mammas shopping gen in såklart så hon skulle ha den tredje telefonen som kontantkort och hon skulle ha en likadan telefon som syrran för varför ska hon alltid ha en sämre telefon än oss? Är det någon som tror att hon lyssnade på mig när jag sa att hon inte kan hantera den telefonen som syrran vill ha? Nej! Tillsist blev jag så förbannad på henne så jag bestämde över huvudet på henne.

Oj detta blev ett långt inlägg, undra om någon orkar läsa det överhuvudtaget......
Jag har nog beklagat mig färdigt för idag, men jag måste bara säga att igår var jag fullständigt utslagen när jag kom hem. Jag var helt slut för mamma tröttar ut mig psykiskt....
Det är skönt att få skriva av sig lite här, oavsett om någon läser det eller inte....

KRAM <3<3<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0